Grækenland (750 – 330 f.kr.)
- Hvad skete der i Grækenland omkring år 1000 f.kr
I
år 1000 f.kr dannedes konturerne af det Grækenland, som vi kender i dag. Folk
kom nord- og østfra og etablerede sig i mindre samfund som udviklede sig til
selvstændige bystater.
- Hvorfor finders der næsten ingen eksempler på græsk malerkunst?
I
gamle dage i Grækenland malede man på indersiden af væggene, som ikke kunne
holde i så mange år, derfor findes der næsten ingen eksempler på græsk
malerkunst i dag.
- Hvad er der til gengæld mange levn af?
Der
findes derimod adskillige græske vaser og krukker som var rigt dekoreret med
fortællende billeder.
- Hvad var de første græske skulpturer lavet af?
De
første skulpturer blev lavet af træ, de forestillede guderne, Zeus og Athene.
De var op til 14 meter.
- Hvordan kender vi til disse første græske skulpturer?
De
første græske skulpturer overlevede ikke til i dag, men vi kender dem fra
skriftlige kilder og fra afbildninger på gamle romerske mønstre.
- Hvordan blev grækerne inspireret til at hugge i sten?
Grækerne
handlede med Middelhavets kyster og Egypten, det var der de lærte at hugge i
sten.
- Hvad kaldes de første græske skulpturer og hvorfor?
De
første græske skulpturer lavet af kalksten eller marmor kaldes arkaiske, fordi
deres form viser tilbage til den egyptiske tradition.
- Hvad er karakteristisk for den arkaiske skulptur (brug fakta fra bogen + linket der er vedhæftet lektionen)? Af kendetegn SKAL nævnes karakteristika ved øjne, mund, hår og positur. Der må gerne nævnes mereJ.
Statuen
"Kouros" hviler på begge ben, som skaber en statisk ligevægt. På hans
ansigt ses et uudgrundeligt smil, det arkaiske udtryk er præget af ro og
værdighed. Hans krop er stiliseret og symmetrisk opbygget.
Øjnene skulle helst være store og mandelformede, og gerne et kraftig markering af øjenbrynsbenet, læberne skulle helst være store og lukket. Deres hår var paryk-agtigt, og kvinderne havde ofte fletninger i perlelokker bag ved skuldrene. Pandehår var ofte lagt i store sneglehus-snurrer. De stod som regel i contrapposto
- Hvad er kendetegnende ved den klassiske græske periode (tænk gerne tilbage på kroppen i kunstenJ)?
Naturens
fænomener på kroppen
- Hvad hedder den bestemte stilling, som de klassiske skulpturer typisk står i?
Stillingen
er kaldt contrapposto, hvor man lægger vægten på venstre ben, mens det frie ben
holder kroppen i ligevægt.
- Skulpturernes placering ændrede sig i den klassiske græske periode – hvordan?
De
rykkede fra gravpladser til byens rum.
- Hvordan ændrede billedhuggerens position sig?
I
stedet for at lave håndværk, lavede de nu kunst og det gav ham stor rang.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.